همه چیز درباره لحیم کاری

هویه، نوک هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، المنت هویه، قلع کش

همه چیز درباره لحیم کاری

هویه، نوک هویه، سیم لحیم، روغن لحیم، المنت هویه، قلع کش

نکاتی برای افزایش طول عمر نوک هویه


هویه تعمیرات موبایل را می توان یکی از اصلی ترین ابزارهای تعمیرات موبایل دانست که بدون آن تعمیر بسیاری از قطعات برد موبایل امکان پذیر نیست. عملکرد هویه بگونه ای است که انرژی الکتریکی را توسط المنت به انرژی گرمایی تبدیل می کند و این امر باعث ذوب سیم قلع و در نتیجه اتصال دو قطعه بهم می شود. اما در بعضی مواقع ممکن است بدلایلی مانند اکسیده شدن نوک هویه، اختلال در کارایی هویه بوجود آید و به مرور زمان عمر مفید نوک هویه کاهش یابد.

 یکی از مزایای دستگاه هیتر و هویه یا فقط هویه این است که بوسیله ولوم نصب شده بر روی آن ها مقدار درجه مورد نیاز قابل تنظیم است و از آسیب دیدگی و اکسیده شدن جلوگیری می کند. بعضی از هویه ها نیز دارای کلیدی بر روی دسته خود هستند که در حالت عادی باعث گرم شدن هویه می شود و با فشردن کلید حرارت بیشتری برای لحیم کاری تولید می شود.

نوک هویه به علت مواد تشکیل دهنده توسط حرارت زیاد، در طولانی مدت اکسیده می شود و این امر به مرور زمان باعث می شود که حرارت به طور کامل به نوک هویه منتقل نشود و لحیم سردی بوجود آید. برای جلوگیری از اکسیده شدن نوک هویه بهتر است قبل از لحیم کاری آن را قلع اندود نمائید و در صورت استفاده نکردن از هویه،  از روشن گذاشتن آن خودداری کنید.


چگونه از اکسیده شدن نوک هویه جلوگیری کنیم؟

از روغن لحیم استفاده کنید:بهترین راه برای جلوگیری از اکسیده شدن نوک هویه استفاده از روغن لحیم قبل و بعد از لحیم کاری قطعات است. روغن لحیم باعث روان شدن قلع و تمیزکاری بیشتر می شود.

نوک آن را تمیز نگه دارید: تمیز نگه داشتن نوک هویه اصلی ترین روش برای کاهش اکسیداسیون است که باعث افزایش طول عمر نوک هویه نیز می شود.

از حرارت غیرضروری خودداری کنید: گرمای بیش از حد نیز می تواند باعث اکسیده شدن نوک هویه شود. اطمینان حاصل کنید که از درجه حرارت مناسب برای لحیم کاری استفاده می شود. برای مثال لحیم کاری بدون سرب lead-free معمولاً به دمای بالاتری نیاز دارد. بنابراین هنگام لحیم کاری ، حتماً دما را بررسی کنید.

در صورت عدم استفاده از هویه آن را خاموش کنید: اگر برای مدت زمان مشخصی لحیم کاری انجام نمی دهید، حتما دستگاه را خاموش کنید چرا که در هر صورت روند اکسیده شدن در دمای اتاق با سرعت بسیار کندتری اتفاق می افتد. خاموش نگه داشتن هویه، زمانی که از آن استفاده نمیکنیم نیز باعث ایمنی بیشتر می شود.

چگونه نوک هویه را تمیز کنیم؟

تمیز کردن نوک هویه باعث سریع تر، آسان تر و بطور کلی بهبود عملکرد لحیم کاری می شود. سعی کنید بلافاصله پس از هر بار لحیم کاری نوک هویه را هرچه زودتر تمیز کنید (توصیه می شود پس از لحیم کاری هر یک یا دو اتصال نوک هویه را حتما تمیز کرده تا از اکسیده شدن جلوگیری شود). ناگفته نماند که در زمان استفاده طولانی مدت از هویه حتما از پایه هویه، اسفنج و یا احیا کننده نوک هویه برای پاک کردن نوک هویه استفاده کنید.


قبل از شروع تمیزکاری نوک هویه، محل کار خود را کاملا تمیز کنید و صبر کنید تا هویه سرد شود و سپس با اسفنج نوک هویه را تمیز کنید.

ابتدا دستگاه هویه را وصل و روشن کنید. اسفنج مورد استفاده را بوسیله آب یا آب مقطر خیس کنید تا بتوان از اسفنج برای تمیز کردن نوک هویه استفاده شود.

بعد از یک یا دو دقیقه به مرور نوک هویه باید آنقدر داغ باشد که هنگام لمس اسفنج بخار ایجاد شود. در غیر این صورت ، کمی بیشتر صبر کنید، یا اگر اسفنج خیلی خشک است آب بیشتری اضافه کنید. وقتی هویه کاملا داغ شد، دو طرف نوک هویه را روی اسفنج بکشید تا کاملا تمیز شود. هدف از این کار حذف قلع قدیمی از نوک هویه است.


سیم لحیم را به طور خلاصه به اطراف نوک هویه بکشید و سریعا نوک هویه را بوسیله اسفنج سیمی تمیز کنید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا نوک هویه کاملا تمیز و براق شود.

 دقت داشته باشید که استفاده از سمباده برای تمیز کردن نوک هویه به هیچ عنوان توصیه نمی شود چونکه باعث آسیب به نوک هویه و اختلال در عملکرد هویه می شود.




در پایان برای آب بندی نوک هویه می بایست پس از نصب نوک هویه، دمای هویه را به صورت تدریجی از پایین ترین دما به بالا ترین دمای هویه برسانید و سپس به پایین‌ترین دما تغییر دهید. لازم به ذکر است در هر دما هویه باید مقداری کارایی داشته باشد و این عمل به این خاطر است که مطمین شویم نوک هویه در دماهای مختلف کار می کند که بر اساس مقدار سوختگی یک تکه کاغذ می توان مقدار حرارت هویه در درجه های مختلف را امتحان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد